Greve Kommune har udarbejdet en rammeplan for udarbejdelse af de pædagogiske læreplaner.

Rammeplanen beskriver det grundlag, som danner udgangspunkt for den enkelte institutions egen pædagogiske læreplan. I Rammeplanen gøres der rede for lovens tekst samt for Greve Kommunes Børne- og ungepolitik og læringssyn.

Rammeplanen byder yderligere på en handleguide om, hvem der gør hvad, hvordan og hvornår i arbejdet med læreplanerne, samt en værktøjskasse med bud på forskellige måder at beskrive og arbejde med pædagogisk praksis.

I den enkelte institutions læreplan skal der gøres rede for hvordan institutionen vil arbejde med at udvikle de 6 kompetenceområder:

  • Barnets alsidige personlige udvikling
  • Barnet sociale kompetencer
  • Barnets sproglige kompetencer
  • Barnets udvikling af krop og bevægelse
  • Barnets kendskab til natur og naturfænomener
  • Barnets udvikling af kulturelle udtryksformer og kendskab til kulturelle værdier

Derudover skal der gøres rede for hvordan institutionen vil arbejde med følgende:

  • Børn med særlige behov
  • Børn med 2 sprog
  • Børnegruppens sammensætning
  • Tilrettelæggelsen af læringsmiljøer
  • Børnenes læringsparathed
  • De 6 kompetenceområder i forbindelsen med overgang til skolen