Når barnet trives vil læring opstå både spontant eller når de voksne planlægger læringsforløb og ikke mindst gennem leg. Se hvor børnene har deres opmærksomhed, lyt til deres stemme og giv rum til deres oplevelser.

Læring er en proces, der medfører ændringer i barnet i retning af øget viden og kompetence som udvider mulighederne for selvbestemmelse og selvstændighed. Vær derfor opmærksom på børnenes nysgerrighed, interesser og ønsker, og tag udgangspunkt i denne interesse. Er barnet optaget af små dyr, vil barnet elske hvis I sammen finder dyr, finder ud af hvad de hedder og hvad de spiser. Snegle er eks. rigtig glade for bananer.

Børn er selvstændige små mennesker og selvfølgelig vidt forskellige. Et barn taler rent før et andet, eller kan stå på et ben før en jævnaldrende. Rammerne for udvikling er vide, og det er essentielt, at barnet føler sig værdsat og accepteret, som det er. Det skaber et trygt og godt grundlag for udvikling og læring.

Det 0-3 årige barn

Lærer gennem kroppen. Det ruller, triller, hopper og gynger. Skab plads til udfoldelse og brug gerne redskaber som bolde – både store og små, gynger og hængekøjer samt madrasser. Sang og musik er ligeledes et hit til både små og store børn – gerne fagtesange. Styrk barnets finmotorik ved at bage boller, leg med modellervoks eller sand og vand.

Det er vigtigt, at også det lille barn lærer naturen at kende, og at de får mulighed for at opleve årstidernes skiften. I takt med nye oplevelser og erfaringer begynder børnene at få naturkendskab. Vand blomster sammen med børnene – se på biller og regnorme – mærk på den våde sne eller plask i vandpytterne.

Læs gerne bøger sammen. Det giver god kontakt samtidig med at børnene kan lære om dyr og andre genkendelige ting fra deres egen verden. Brug gerne din stemme til at gøre historien interessant, og gerne den samme historie mange gange.

At synge og spille musik giver også de små fornemmelse af rytme og glæden ved musik. Den første sang ”Klappe klappe kage” , giver både glæde og rytme, ligesom barnet her lærer at slå hænderne sammen.

Når de små børn leger sammen, er det ofte ved siden af hinanden, men det ”bare” at være med i en fælles leg har stor betydning allerede for det lille barn.