Sprogudvikling er den vigtige og – for mennesker – unikke proces, hvor barnet udvikler sit sprog i samspil med sine omgivelser.
Sprog er endvidere tæt knyttet til personer og følelser samt til genstande der eksisterer i barnets verden.
Sproget er fundament for barnets tænkning, læring, læsning og skrivning. Sproget bidrager også til at barnet får viden om sig selv, fordi barnet fortæller om sig selv.
Spædbørn er meget opmærksomme på sproglyde og det helt tidlige samspil er meget vigtig for udviklingen af sprog.
Barnets aktive sprog består af de lyde, ord og sætninger, barnet producerer , men også i høj grad af barnets kompetencer til at indgå i dialog med omgivelserne; at tale efter tur, holde øjenkontakt etc.
For at kunne udvikle sprog skal barnet kunne forstå det, der bliver sagt – dette kan bl.a. hæmmes af at barnet ikke kan høre – eller har nedsat hørelse (se ”hørelsen”).
Selvom barnet kan høre, kan det have svært ved at forstå betydningen af alle ord og begreber, af sætninger og af tonefald og mimik.
Barnet forstår mange ord, før det selv anvender ordene.
SPROGLIGE FASER:
Alle børn gennemløber bestemte sproglige faser, men der er store individuelle forskelle på, hvor hurtigt dette sker.
Det 0-3-årige barn udvikler typisk sit sprog sådan:
0-10 uger
Beroliges ved stemme
Reagerer på støj, lyd, vender hovedet
Lytter
Laver ”små” lyde
Besvarer smil
6-12 mdr.
Opmærksomhed på de voksnes signaler og kropssprog
Pludrer – begyndende med brummen og pib, senere i stavelser
Reagerer på sit navn
Begynder at kunne dele fælles opmærksomhed
Forstår de første sproglige opfordringer
Barnet forstår mellem 10-20 ord
Første meningsfyldte stavelser
1-1½ år:
Mellem 15-18 mdr. høres de første ord
Ved 18 mdr. forstår barnet ca. 100 ord.
Kan bruge varieret tonefald (f.eks. spørgende…)
1½ - 2 år
Begynder at danne små sætninger på 2-3 ord.
Navneord (mor, far, mad, bil) og udsagnsord (løber, hopper, synge
Ordforrådet stiger: 120-200 ord
Kender ca. 10 legemsdele
første spørgeperiode: “hvad er det?”
2-3 år
Hurtigt stigende ordforråd
Kan gentage 4 stavelser – kat-ten spi-ser
Begynder at kombinere 3 eller flere ord
Begynder at bøje i ental og flertal (bil – biler)
Tillægsord (stor, lille, sur, pæn) og farver
Forstår enkel handling i f.eks. en bog
Stedord: mig, jeg, du
Forholdsord: over, under, foran, bagved
Begynder at kunne tale om personer og ting, der ikke er til stede
Læs mere her om:
- Udtalen
- Hørelsen
- Stammen