Greve Rådhus 1

Flere og flere sager bliver afgjort korrekt første gang.

Greve Kommune får medhold i de fleste sager, hvor en borger klager over kommunens afgørelser.  

Sidste år klagede borgere 109 gange over en afgørelse fra Greve Kommunes sagsbehandlere. Klagerne blev sendt til Ankestyrelsen, som i 60 sager stadfæstede kommunens afgørelse. I 14 sager ændrede Ankestyrelsen afgørelserne og i 23 sager bad styrelsen om ekstra dokumentation, så sagen blev bedre belyst. I alt afgør kommunens sagsbehandlere omkring 9000 sager på et år. 

Afgørelser skal være rigtige
Mandag aften blev tallene præsenteret for byrådet. 

Formand for Skole- og Børneudvalget, Claus Jensen glæder sig over, at kommunen afgør flere og flere sager korrekt første gang. 

"Vores borgere skal kunne regne med, at kommunens afgørelser er rigtige. Derfor er jeg glad for, at de fleste klager bliver afvist af Ankestyrelsen, og jeg er optaget af, at endnu færre afgørelser skal ændres," siger Claus Jensen. 

På rette vej
De sager, som Ankestyrelsen ændrer eller ønsker bedre belyst, bliver samlet i den såkaldte omgørelsesprocent. 

Omgørelsesprocenten er de seneste år faldet fra 54 procent til 38 procent. Men for at være på niveau med hele landet skal omgørelsesprocenten helt ned på 36 procent. 

"Vi er ikke tilfredse endnu, men vi er på rette vej," siger Claus Jensen. 

Greve Kommunes sagsbehandlere bliver løbende efteruddannet i den nyeste lovgivning og den korrekte sagsbehandling.