Greve Rdhus Top

Der skal være en god dialog mellem Greve Kommune og familier, som har et medlem med fysisk eller psykisk handicap.

Nogle familier klager lige nu over kommunens sagsbehandling i avisen. Kommunen må ikke diskutere de konkrete sager i avisen på grund af sin tavshedspligt, men borgmester Pernille Beckmann vil gerne fortælle mere generelt om, hvad kommunen gør. 

"Kommunens sagsbehandlere har for tiden særlig fokus på at skabe en god dialog mellem familierne og sagsbehandlerne, sådan at borgerne føler sig trygge ved kommunens sagsbehandling. De skal kunne have tillid til, at de får den hjælp, de har brug for", siger Pernille Beckmann.

Klare aftaler om svartider
Flere familier fortæller i avisen, at sagsbehandlere ikke ringer tilbage inden for en rimelig tid. Og sådan skal det ikke være, understreger borgmesteren.
"Måske kan man ikke få fat i hinanden lige med det samme, men familierne kan regne med, at sagsbehandlerne vil lave klare aftaler med dem om kommunikationen. Familierne skal vide, hvor ofte de kan forvente at få et møde med sagsbehandleren, og hvor lang tid der går, før en sagsbehandler ringer tilbage," siger hun.

Mange muligheder for botilbud
Hun fortæller, at kommunen ofte bliver mødt med, at familier ønsker et bestemt tilbud, som de har hørt om fra bekendte eller behandlere. De tror ofte, at de får afslag på grund af økonomi, men selvom økonomi betyder noget, er det ikke altid udslagsgivende.
"Kommunens sagsbehandlere kender hele områdets store vifte af forskellige tilbud med deres forskellige kompetencer og styrker. Derfor kan de have faglige grunde til at pege på et andet tilbud end det, familien har hørt om", siger Pernille Beckmann.

Kommunen gør sig ekstra umage
Hun håber, at familierne oplever en god dialog med kommunen i den kommende tid.
"Vi vil i hvert fald gøre os ekstra umage for at lave klare aftaler, og så vil jeg til gengæld håbe, at borgerne vil tage dialogen direkte med os," siger hun.